Mobiiliystävälliset kotisivut

Internetin alkuaikoina nettiin pääsi ainoastaan tietokoneella, mutta älypuhelinten yleistyessä yhä useampi ja useampi käyttää sitä päivittäin puhelimellaan. Kysynnän kasvaessa myös mobiiliystävällisten sivustojen määrä kasvaa eksponentiaalisesti; vuonna 2007 mobiilisivustoja oli noin miljoona, mutta ensi vuoteen 2017 mennessä määrän ennustetaan kasvavan huikeaan 150 miljoonaan. Maailmalla käytetään tällä hetkellä noin kolmea miljardia puhelinta, eikä business-maailmalla käytännössä ole muuta vaihtoehtoa kuin seurata perässä. Tästä syystä suuri osa web-sivustojen tarjoajista on alkanut kiinnittää entistä enemmän huomiota sivustonsa mobiiliystävällisyyteen.

Miksi mobiilikäyttäjien huomioiminen on tärkeää?

mockup-654585_1280Nykymaailmassa ihmiset ovat tiedonjanoisia, ja ennen kaikkea he haluavat saada paljon tietoa nopeasti. Jatkuvasti mukana kulkevat mobiililaitteet ovatkin oiva tapa päästä nopeasti käsiksi tietoon kuin tietoon, ainakin mikäli kyseinen sivusto huomioi suunnittelussaan myös mobiilikäyttäjät. Tutkimusten mukaan noin 40 % matkapuhelinten omistajista käyttää puhelimellaan myös internetiä. On myös tutkittu, että 57 % näistä ihmisistä hylkää sivuston, mikäli sen lataamiseen kuluu yli kolme sekuntia. Jotkin tutkimukset puolestaan todistavat lähes kolmanneksen mobiililaitteilla shoppailijoista hylkäävän ostoskorinsa, mikäli sivustoa ei ole optimoitu mobiililaitteille. Tämä on merkittävä seikka ottaen huomioon, kuinka tärkeä osa markkinointia web-sivu voi yritykselle olla. Mobiilikäyttäjät tekevät myös tutkitusti enemmän heräteostoksia ja käyttävät verkkokaupoissa enemmän rahaa kuin PC-käyttäjät.

Moni mobiilikäyttäjistä hyödyntää myös GPS:ää löytääkseen muun muassa paikallisia palveluntarjoajia ja yrityksiä. Mikäli sivusto ei ole mobiilikäyttäjien suosiossa, menettää yritys mitä todennäköisimmin myös potentiaalisia paikallisia asiakkaita. Mobiiliystävällisyys on muutoinkin oiva kilpailuvaltti, sillä mikäli mobiilikäyttäjä huomaa tutun sivustonsa olevan epämiellyttävä käyttää puhelimella, saattaa hän helposti vaihtaa tutun ja turvallisen sivuston kilpailevan yrityksen mobiiliystävälliseen sivustoon. Myös hakukoneoptimoinnin kannalta mobiiliystävällisyys on kannattavaa, sillä se parantaa sijoittumista mobiiliystävällisillä hakukoneilla kuten Googlella.

Verkkosivuston muuttaminen mobiiliystävälliseksi on siis mitä todennäköisimmin hyvin merkittävää bisneksen kannalta, eikä se ole kovinkaan kallista tai aikaa vievää. Tarvittavat muutokset saa tehtyä melko nopeasti ja edullisesti, mutta ne ovat merkittäviä mobiilikäyttäjille ja tuovat näin ollen taatusti uusia käyttäjiä sivustolle. Myös teknologia on kehittynyt ja tehnyt mobiiliystävällisten sivujen luomisesta entistä helpompaa. Enää esimerkiksi palvelinten hitaus ei ole esteenä sille, että yritys voisi tarjota toimivan sivuston myös mobiilikäyttäjilleen.

Kuinka huomioida mobiilikäyttäjät?

Mobiilikäyttäjät eroavat PC-käyttäjistä muun muassa siten, että he haluavat tiedon olevan sivustolla selkeästi esitettynä niin, että siihen pääsee nopeasti käsiksi pieneltäkin näytöltä. Tavalliset nettisivustot ovat useimmiten vaikeita käyttää mobiiliselaimilla, ja esimerkiksi linkkien klikkaaminen saattaa olla hyvinkin työlästä ja valikkojen käyttö vaikeaa tai vähintäänkin epämukavaa. Mobiilikäyttäjät ovat tällaisten asioiden suhteen todistetusti melko kärsimättömiä, ja hylkäävät sivuston nopeasti.

Vaikka sivusto näyttäisi selkeältä ja toimivalta tietokoneen näytöllä, ei se välttämättä ole sitä mobiililaitteen näytöllä. Mobiilikäyttäjä poistuu sivustolta nopeasti, mikäli joutuu zoomailemaan koko ajan lähemmäs ja kauemmas ja etsimään haluamaansa liikkumalla sivun laidasta toiseen. Myös flashien ja add-on -toimintojen käyttöä tulee välttää, sillä yksikään mobiililaitteella surffaava ei halua törmätä näihin. Huomiota kannattaa kiinnittää lisäksi myös tekstin kokoon. Yhdellä sivulla ei tarvitse olla kovinkaan paljon tekstiä, sillä se on hankalasti luettavissa älypuhelimen näytöltä.

office-612532_1280

On hyvin yksinkertaista selvittää, onko tarjoamasi web-sivusto mobiiliystävällinen. Tarvitsee vain ottaa älypuhelin käteen, siirtyä sivustolle ja arvioida sen käyttäjäystävällisyyttä. Latautuuko sivusto alle kolmessa sekunnissa? Erottuvatko tärkeimmät asiat heti selkeästi? Onko sisältö helposti luettavissa ja onko sivustolla navigoiminen helppoa myös mobiililaitteella? Onko linkkien avaaminen vaivatonta? Näihin kysymyksiin vastaamalla pääsee jo melko hyvin arvioimaan sivuston mobiiliystävällisyyttä. Mobiilikäyttäjä arvostelee kaikki nämä asiat ensimmäisten sekuntien aikana, ja mitä useampaan kysymykseen vastaus on ”ei” sitä todennäköisemmin hän etsii toisen vastaavan sivuston aikaa ja vaivaa säästääkseen.

Toki mobiilikäyttäjät voi huomioida myös luomalla ”appeja” eli erilaisia sovelluksia, joilla tarjota haluttuja palveluja. Tämä on kuitenkin huomattavasti kalliimpi, työläämpi ja enemmän aikaa vievä vaihtoehto kuin mobiiliystävällisen sivuston luominen. Toisena haittapuolena mainittakoon se, että sovellus joutuu kilpailemaan joskus jopa satojen tuhansien vastaavien sovellusten kanssa löytääkseen tiensä mobiilikäyttäjien luo. Lisäksi sovellukset täytyy luoda erikseen kaikille eri alustoille.